OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding
OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding

کافئین

کافئین نوعی ماده آلکالوئیدی است که بطور طبیعی در برخی مواد غذایی از جمله دانه قهوه، چای، دانه کاکائو و … یافت می شود. این ماده را به برخی انواع نوشیدنی از جمله نوشابه اضافه می کنند. کافئین سبب ایجاد طعم تلخی می شود. این ماده، محرک سیستم عصبی همراه با اثرات روان درمانی و همچنین تحریک کننده سیستم تنفسی است. کافئین ضربان قلب را بالا برده و ادرار آور است.

کافئین در بدنسازی
کافئین، تأثیرات مفیدی را به دنبال دارد و بلافاصله بعد از مصرف، تأثیرات آن در مدت کوتاهی نمودار می شود. کافئین جزء چربی سوزهای موثر ترموژنیک و افزاینده های انرژی می باشد. اما علیرغم پژوهش های دقیقی که بر روی کافئین صورت گرفته است، هنوز انچنانکه باید از این ماده قدردانی نشده است. اما با وجود اطلاع از داشتن این فواید، توجه داشته باشید که اعتدال را در مصرف ان رعایت کنید.


عضله ساز

کافئین نشان داده است که به صورت مستقیم بر روی عضلات به وسیله افزایش ترشح یک یون کلسیم عمل می کند که به صورت فرضی این مسأله منجر به انقباض عضلانی قدرتمندتر و تولید نیروی بیشتر بوسیله عضلات می شود.

تمرکز ذهن

آدنوزین ترکیبی است که منجر به کند شدن فعالیت نرون می شود، اما کافئین در واقع مانع از فعالیت این گیرنده های می شود که با این کار در واقع منجر به افزایش تمرکز می شود و این به معنای تمرکز بیشتر و قدرتمندی طی تمرینات می شود که همه بدنسازان می توانند از آن بهره مند شوند.

تقلیل چربی بدن

وقتی این ماده پیش از تمرین مصرف شود، از آزادسازی گلیکوژن به عنوان منبع سوخت چشم پوشی می کند. این مسأله بوسیله محققین کاملا پذیرفته شده است که کافئین، اسیدهای چرب انبار شده ای را فعال می کند که بعنوان سوخت به جای گلیکوژن مورد استفاده قرار می گیرد. به این معنا که با کافئین، بدن شما بهتر می تواند به تحمل شدت تمرین مبادرت ورزد. بدین صورت برای پایان رساندن سوخت، زمان طولانی تری در اختیار داریم و چربی بیشتری را بدین نحو می سوزانیم و در نتیجه در این حالت انرژی بیشتری به منظور بیشتر تمرین کردن داریم تا عضله بسازیم و یک نرخ بالاتر در مورد چربی سوزی داشته باشیم.
در روش دیگر، کافئین به وسیله مانع شدن از فعالیت گیرنده های آدنوزین بر روی سلولهای چربی با چربی می جنگد. به صورت معمول، آدنوزین از آزادسازی چربی جلوگیری می کند و باعث افزایش ذخیره چربی می شود که کافئین مانع از این عمل می شود و فرآیند ذخیره سازی را وارونه می کند.
از آنجایی که کافئین یک محرک است، لذا ممکن است اشخاص نسبت به آن به صورت متفاوتی پاسخ دهند و باید دوز مورد نظر را که دارای بهترین نتایج باشد پیدا کنند. پژوهشگران مصرف 200 الی 400 میلی گرم از آن را 45 دقیقه قبل از تمرین توصیه می کنند. وقتی با شکم خالی خورده می شود، تأثیرات آن زودتر نمودار می شود و شدیدتر از وقتی است که با غذا خورده می شود (ممکن است خوردن آن با شکم خالی، سبب ناراحتی های گوارشی شود).
به دنبال محصولاتی باشید که شامل کافئین برای کسب بهترین نتایج باشد. به خاطر داشته باشید که مقداری از کمپانی های مکمل سازی از کافئین خالص استفاده نمی کنند؛ اما به جای استفاده از آن از منابع گیاهی کافئین استفاده می کنند. پس این مورد را در محاسبه میزان کافئین مصرفی فراموش نکنید.

نکات ضروری
1- نباید در یک وعده بیشتر از 200 میلی گرم کافئین استفاده کنید چون باعث بی نظمی در دستگاه گوارش شما می شود .
2- کافئین موجود در قهوه مناسب است اما کم است و هر فنجان قهوه تقریباً بین 30 تا 50 میلی گرم کافئین دارد .
3- مصرف مدت زمان مناسب این ماده باعث می شود که حافظه شما تقویت شود اما مصرف بیش از اندازه آن در طولانی مدت اثرات سوء دارد .
4- مصرف کافئین به افراد زیر 18 سال و بالای 50 سال و افرادی که دچار اختلالات قلبی هستند توصیه نمی شو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.