OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding
OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding

ال کارنتین

کارنیتین یا ال-کارنیتین توسط اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می شود.این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندریمی شود.

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین های C, B6 وB3 (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمیباشند.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه یاخته های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته ها تولید می شود.

برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد کمی بالا می رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.
همچنین به نظر می رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلبنیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتیکه علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی های قلبی و رگی رنج می بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. همچنین پژوهش نشان داده است افرادی که از مکمل های ال-کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

کارنیتین برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ از طریق گوشت استخراج شد. عمده کارنیتین در عضله ذخیره می شود. به گونه ای که میزان ان در عضله حدود ۵۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از کارنیتین موجود در پلاسمای خون می باشد. بهترین منبع تأمین کارنیتین از طریق رژیم غذائی گوشت و محصولات لبنی می باشد.
مقدار متوسط دفع کارنیتین از طریق بدن به صورت روزانه حدود ۶۰ میلی گرم است که عمدتاً از راه ادرار و صفرا این کار صورت می گیرد در صورتی که فرد در رژیم غذائی اش از گوشت و محصولات لبنی استفاده نکد این میزان دفع تا کمتر از ۲۰ میلی گرم در روز کاهش می یابد. برخی شواهد دال بر این است که کولین Choline دارای ساختار شیمیائی مشابه با کارنتین می باشد و به نظر می رسد به حفظ کارنیتین در بدن کمک می کند.

هنوز بر سر مکمل کردن کارنتین به عنوان یک اکسید کننده چربی بحث و جدل وجود دارد. اما این ماده غذائی دارای خواصی است که کمتر شناخته شده اند. اینها خواصی هستند که باعث افزایش بازدهی تمرین می گردند.

همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژوربه مدت ۳ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در برنامه های بدنسازی (تقویت عضلانی) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.
میزان مصرف: برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

اثرات جانبی مصرف کارنیتین
مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتا کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگراین ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

عرضه کنندگان این مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنی تین موجب افزایش ذخایر این ماده درعضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیش تری انجام شده و اکسیداسیون چربی ها با کفایت بیش تری انجام می شود. بر این اساس، مصرف مکمل کارنی تین را عاملی جهت افزایش کاتابولیسم چربی ها و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعایت های هوازی معرفی می نمایند.

مصرف مکمل این ماده پس از گزارش رسانه ها مبنی بر آن که قهرمانی تیم ملی فوتبال ایتالیا در جام جهانی 1982 با مصرف مکمل کارنی تین مرتبط بوده است، افزایش چشم گیری داشت.

ال کارنیتین دوست قلب می باشد، به طوری که سال های متمادی برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شده است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که این ماده می تواند بازده و عمکرد قلب را با استفاده از تحریک تدارک انرژی برای قلب و پیشرفت همه کارهای آن افزایش دهد. مکمل کارنیتین سبب کاهش تری گلسیرید در افراد با تری گلسیرید بالا می شود.

11 دلیل برای مصرف ال کارنتین:
آیا میدانید که حداقل 11 دلیل برای مصرف ال کارنتین وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که:


• ال کارنتین با انتقال تری گلیسرید ها به میتو کندریها باعث ازبین رفتن چربیها وتولید انرژی میشود.
• ال کارنتین اشتها و خستگی را کم کرده واز جمع شدن اسید لاکتیک در عضلات جلوگیری میکند.
• ال کارنتین در بلند مدت منجر به افزایش قدرت و حجم عضلات میگردد.
• ال کارنتین فرایند پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد.
• ال کارنتین نیاز به مصرف داروهای قلبی را در افرادی که آنژین قلبی داشتند کاهش میدهد.
• کلیه ها بطور طبیعی کارنتین تولید میکنند در بیماران کلیوی برای جبران کمبود آن مصرف مکمل ال کارنتین توصیه میشود.
• ال کارنتین در مردان به سبب افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم و کمک به باروری مردان توصیه میشود.
• ال کارنتین به مادران شیرده کمک میکند که سریع تر به وزن طبیعی برگردند.
• در بیماران دیابتی نوع دو ال کارنتین در جذب، ذخیره و اکسیداسیون گلوکز نقش کمک کننده ای بازی میکند.
• ال کارنتین با از بین بردن رادیکالهای آزاد ایمنی بدن را افزایش می دهد و از بروز سرما خوردگی فصلی جلوگیری میکند.
• ال کارنتین مغز را از آسیب های مرتبط به سن یا استرس محافظت کرده و مصرف آن در سالخوردگان به عملکرد مغز کمک میکند.

چگونه و به چه اندازه ال کارنتین باید مصرف کرد؟

مصرف روزانه 2 تا 4 گرم ال کارنتین به سلامتی عمومی شما مفید است و شما را در رسیدن به اهداف آمادگی جسمانی کمک میکند.

مواد غذایی زیر منابع با ارزش کارنتین میباشند:
گوشت سرخ و محصولات لبنی منابع ارزنده برای تامین کارنتین هستند اما بااین حال شما میتوانید با مصرف مواد غذایی دیگری کارنتین قابل قبولی برای بدنتان فراهم آورید این مواد شامل مغز آجیل، کنگر فرنگی، مارچوبه رسمی، بروکلی، کلم پیچ، سیر، بامیه، جعفری، زردآلو، موز، گرده جمع آوری شده توسط زنبورعسل، مخمر آبجو، گندم سیاه، ذرت، جو دوسر، سبوس برنج، چاودار میباشند.

به نظر می رسد که کارنیتین مکمل امنی باشد ولی به شرط آن که توصیه های کارخانه های سازنده آن مبنی بر دقت در مقدار مصرف را رعایت نمایید. به طوری که دریافت روزانه آن بیش از 4 گرم در روز نباشد.

از اثرات جانبی مصرف کارنیتین باید گفت: مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتا کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگراین ماده بیش از 3000 میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغو سردردنیز در برخی افراد دیده شده است.

اگرچه برخی مطالعات نشان گر آن است که با مصرف روزانه 6- 1 گرم از این ماده سطح پلاسمایی آن افزایش می یابد، لیکن براساس برخی مطالعات انجام شده مصرف مکمل کارنی تین با افزایش ذخایر درونی این ماده همراه نبوده است. بنابراین در خصوص این مکمل مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
مطالب گفته شده درباره کارنیتین مربوط به نوع L آن می باشد. نوع D آن فقط تحت نظر پزشک تجویز می شود، زیرا مصرف آن اثرات جانبی زیادی دارد.
تخلیه بافتی کارنیتین در بزرگسالانی که همودیالیز می شوند، افراد با بیماری کبدی و در شیرخواران نارس گزارش شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.