OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding
OnlineGYM

OnlineGYM

Everything about BodyBuilding

ددلیفت و انواع آن

ددلیفت از جمله حرکات اصلی در رشته بدنسازی پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی ویکی از قدرتمندترین سلاح هادر انبار مهمات هر بدنسازی به شمار می آید ولی آیا می دانید هر نوعی از ددلیفت روی کدام یک از گروههای عضلانی بدن فشار بیشتری اعمال می کند؟

همه انواع ددلیفت آثار مشابهی در پی ندارد بسیاری از وزنه برداران پاورلیفترهاوبدنسازان از انواع متفاوتی از این حرکت بهره می برند و حالا زمان آن است که بررسی دقیقی داشته بر سه نوع اصلی از ددلیفت و پاسخ به تمام پرسش هایی که حول و حوش آنها وجود دارد . ددلیفت کامل ددلیفت رومانیایی و ددلیفت با پاهای صاف (یا به عبارتی با پاهای سفت )! مورد بررسی ما خواهد بود .لحظه ای با خود در مورد آنها فکر کنید آیا می دانید که این انواع چقدر با هم تفاوت دارند؟ آیا می دانید هر یک روی کدام گروه از عضلات شما فشار بیشتری اعمال می کنند ؟و آیا می دانید که جایگاه هر کدام از آنها باید در چه نقطه ای از برنامه تمرین تان باشد؟ اگر پاسخ این پرسش ها را نمی دانید ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید تا به پاسخ تمام سوالاتی که در ذهن تان دارید دست یابید . نگاه سزیعی خواهیم داشت بر این سه نوع رایج و کارآمد ددلیفت هدف از اجرای هر کدام و تصمیم گیری در این مورد که در جلسلت آتی تمرین باید روی کدامیک تمرکز کنید .

ددلیفت کامل

بهتر است کارمان را بادقت کامل شروع کنیم . برادر بزرگ تمام انواع ددلیفت . مهم ترین خصوصیت و مهم ترین تفاوت ددلیفت کامل با دیگر انواع این است که حرکتی است برای تمام بدن :لیفتر برای کشیدن وزنه نیاز به قدرت عضلات پشت و دستان دارد در عین حال که در حالت انتقال فشار از پاهایش به زمین است . این یکی از بهترین حرکات کل بدن به شمار می آید به این دلیل که پاها را به اندازه پشت تحت فشار می گذارد . نام این حرکت به این دلیل ددلیفت (لیفت مرده) است که بخشی مثبت حرکت (بخش کانسنتریک ) در هر تکرار از توقف کامل وزنه شروع می شود (بدون اینکه وزنه در حرکت یا نوسان باشد ) و البته این خصوصیتی است که آنرا از برادرانش جدا می کند . چرا این مسئله در اجرای ددلیفت اهمیت دارد ؟

ساده است !به واسطه این حقیقت که شما هر تکرار را بدون کمک آنچه انرژی الاستیک (یا چرخه کشش و انقباض ) نامیده می شود آغاز می کنید. به عبارت دیگر هر تکرار را از توقف کامل شروع می کنید . به عنوان مثال اگر به اسکوات نگاه کنید پس از جدا کردن وزنه از پایه بدن و میله پر از وزنه را پایین می برید .که در واقع بخش منفی یک تکرار را انجام می دهید . در طول این پایین رفتن است که انرژی الاستیک در عضلات شما ذخیره می توانید از پایین ترین نقطه دامنه با قدرت انفجاری بهترین به بالا بازگردانید . این انرژی الاستیک بسیار قدرتمند است و یکی از دلایل است که می توانید در طول بخش مثبت هر تکرار بدن خود را به بالا هدایت کنید : ولی در ددلیفت چنین امکانی وجود ندارد و همین باعث به کار واداشتن تعداد بیشتری از عضلات بدن برای جابجا کردن وزنه می شود .

ددلیفت رومانیایی

دومین نوع رایج ددلیفت نوع رومانیایی است . در حالی که این حرکت هم جزو دسته ددلیفت ها طبقه بندی شده ولی در واقع از حالت ایستاده شروع می شود . یعنی با بخش منفی حرکت که پایین بردن وزنه است . این مسئله امکان ایجاد انرژی الاستیک را فراهم می کند . ولی به هر حال نوعی ددلیفت به شمار می آید.اما خصوصیات کلیدی وجود دارد که آنرا از دو نوع دیگر متمایز می کند :اول اینکه این حرکت به طور عمده روی بخش بالایی همسترینگ و عضله سرینی فشار می آورد . درواقع نوعی حرکت تک مفصلی برای این بخش ها به شمار می آید . بسیاری مواقع به عنوان یک حرکت چند مفصلی از آن یاد می شود از آنجایی که زانو کمی خم شده و فعالیت در مفصل ران انجام می شود (نشیمن گاه شما در ارتفاع بالایی حفظ می شود در ددلیفت کامل باسن را به سمت زمین پایین می برد ) ولی از آنجایی که جمع شدن یا باز شدن کاملی در هیچیک از این دو مفصل رخ نمی دهد می توان به نوعی آنرا یک حرکت تک مفصلی به شمار می آورد .

و دوم این که در طول اجرا کمی خمیدگی را در زانو های خود حفظ می کنید ولی لزوما به این معنی نیست که باید با پای خود بدن را به بالا پرس کنید .در عوض کمی خمیدگی در زانو ها به شما امکان می دهد تا تمرکز را روی بخش بالایی همسترینگ متمرکز کنید . وقتی این حقیقت را در نظر داشته باشید که قوس کاملی را در کمر خود حفظ کرده اید و میله را در طول حرکت مماس با پای خود حرکت می دهید فشار از روی پایین پشت شما برداشته می شود و در عوض به مقدار بازهم بیشتری به عضلات سرینی و بالای همسترینگ منتقل می شود .

ددلیفت پا صاف

ددلیفت پا صاف یکی از انواع ددلیفت است که به کمترین حد مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین تصورات غلط در موردش وجود دارد شاید . شاید به این دلیل باشد که اگر آنرا به درستی اجرا کنید افراد زیادی به سمت شما می آیند و می گویند که در حال اجرای اشتباه حرکت هستید ! مهم نیست که تا به حال چه چیزهای از دیگران شنیده اید ولی به یاد بسپارید که ددلیفت با پاهای صاف حرکتی است برای عضلات پایین پشت . این هم دلیلش :برای اجرای صحیح ددلیفت پا صاف باید پاهای شما در حالت تقریبا صاف باشد و در واقع در طول پایین رفتن کمرتان گرد شود . در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند این عملکرد اشتباهی است ولی این طور نیست . در واقع شاید این تنها حرکتی باشد که توصیه می شود در طول اجرای آن از حفظ قوس کمر صرف نظر کنید و اجازه دهید پشت تان گرد شود . البته به یاد داشته باشید که باید آنرا با احتیاط اجرا کنید و با وزنه بسیار سبک بخصوص اگر برایتان تازگی دارد یا اگر پایین پشت شما ضعیف است . چون پاهایتان در حالت صافی قرار دارد و پشت تان گرد شده در واقع عضلات همسترینگ و سرینی از معادله حرکت حذف می شوند به یاد داشته باشید این حرکت را باید همواره در انتهای تمرین خود اجرا کنید به این دلیل که در پی آن پایین پشت به طور کامل خسته می شود و نباید حرکت سنگین دیگری که به خاصیت ثبات دهندگی عضلات کمر نیاز دارد را پس از آن اجرا کنید .
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.